Hoe bereik je senioren met je marketingactiviteiten?
Volgens het onderzoek van het CBS (2021) bestaat een grote groep van mensen die geboren is tussen 1946 en 1970. Deze groep is tussen 50 en 74 jaar oud. De Nederlandse bevolking bestaat dus grotendeels uit senioren. Met de opmars van het internet is een deel van de ”senioren” steeds bewuster gaan consumeren. De customer journey en voornamelijk de buyer journey is hierdoor veranderd. In dit artikel bespreken we hoe bedrijven het beste in contact kunnen komen met deze overgrote groep in Nederland.
Ken de kanalen goed
Het is een hele grote misverstand om te concluderen dat ouderen niet participeren aan sociale media. Volgens een ander onderzoek van het CBS (2017) blijkt juist dat 17,3% van de senioren op sociale media zitten. Voorheen was dit overigens 2%.
Dit houdt in dat een deel van de senioren ook online vindbaar is. Vooral bij de focus op niche producten kan het lonen om gebruik te maken van deze kanalen om in contact te komen met de doelgroep.
Combinatie tussen offline- en online kanalen
De offline kanalen, zoals de krant, televisie, flyeren, tijdschriften e.d. werken nog steeds goed bij de senioren. Alhoewel een deel is gaan overstappen naar sociale media is een overgroot deel nog bezig met het lezen/bekijken van de traditionele kanalen.
Het goed kennen en in kaart brengen van de customer journey kan lonen om een zo effectief mogelijke marketing in te schakelen. Meeste bedrijven zijn niet precies op de hoogte van hoe zij de buyer journey in kaart kunnen brengen. In dit geval is het handig om met een partij samen te werken die verstand heeft van zowel offline- als online kanalen. Een communicatieadviesbureau kan helpen bij het bepalen van de communicatiestrategie inclusief onderzoek naar de buyer journey.
Gretig om in contact te komen met de senioren? Waar wacht je dan nog op? Neem contact op met het communicatieadviesbureau en laat je inspireren!